Projekt grød



På min miniferie med min kusine, lavede hun to dage grød til morgenmad... Hun køber de færdige grødblandinger fra Aurion, og tilsætter lidt nødder, tørret frugt eller frisk frugt.

Det er simpelthen et herligt koncept... Det mætter helt vildt og så smager det ret godt...

Kusinen og jeg tog faktisk til Hjørring, hvor Aurion ligger og købte ind... Kusinen de færdige blandinger, men jeg kastede mig hovedkulds ud i at blande det selv... og jeg er ret tilfreds med resultatet...

Jeg har INGEN forstand på korn og den slags... jeg har bare blandet nogen havre-, quinua- og boghvedegryn, perlespelt, sesamfrø og så et par andre ting, som jeg har glemt, hvad hedder... det kommer sig ikk' så nøje...
Her er det æbletern, abrikos og tranebær der giver smag sammen med kanel

Gojibær er meget klare i farven, men smager
ikke af ret meget. 

Udover 1 dl af selve grødblandingen (som bor i et stort henkogningsglas), har jeg hver morgen hakket lidt mandler (andre nødder kan også bruges) og puttet lidt tørret frugt (Tranebær, abrikoser og dadler kan anbefales, Gojibær smager ikke af ret meget) og et æble eller en pære i tern, kanel, 1 spsk rørsukker og 3 dl vand, i en gryde.

Det skal koge ved meget svag varme... og det tager ca 30 min...

ud af en del eksperimenter, er der kun et der ikke lykkedes... og det var den morgen jeg prøvede at søde grøden med en moset banan... føj... det kan jeg ikke anbefale... meget sødt...

De pærer og æbler man bruger til grød, kan både være alm. spiseæbler og madæbler. Pærerne må gerne være af den lidt hårde slags...
Her er det pærer, tranebær og dadler som giver smag. 
Jeg håber, jeg har inspireret nogen til at prøve en anderledes og fiberrig morgenmad med masser af smag og god mæthedsfornemmelse... det er noget der giver en solid start på dagen...

Kommentarer

Ellen Kathrine sagde…
Jeg får også grød til morgen mad- men det er havregrød: 1 dl havre- 2 dl vand 1 minut i microen i tallerkenen!
Jeg skærer banan, pære, æble eller melon udover bagefter- og det går nemt og der er ingen opvask.

Dine versioner ser noget lækrere ud- så måske man skulle variere lidt :-)

Populære opslag