Spiralsokker

Spiralsokker, var et fænomen jeg stiftede bekendtskab med, da jeg hos min lokale garnpusher stillede spørgsmålet "har du en opskrift på sokker, som er idiotsikker?" og så fandt hun en opskrift på spiralsokker frem... og hun har ret... næsten... for den kræver at man følger med i, hvad man laver... hele tiden...

Den opskrift jeg fik af hende, var dog til en pind 4 og det er fint nok til nybegyndere, men de fleste strikker jo sokker i... sokkegarn... og det er som regel til en pind 2½ eller 3... så derfor har jeg lavet en opskrift til pind 2½ til jer...


Størrelse
Maskeantal
Længde til tå
24-25
48
23
26-27
48
24
28-29
48
25
30-31
56
26
32-33
56
27
34-35
56
28
36-37
64
29
38-39
64
30
40-41
64
30
42-43
72
31
44-45
72
32
46-47
72
33
Skema 1

Slå det antal masker skema 1 viser op på 4 strømpepinde. Strik 4 p rib, 4 r, 4 v (som illustreret nederst i skema 2). Begynd nu og forskyde maskerne, som vist i skema 2.


R
R
R
R
V
V
V
V
R
R
R
R
R
R
R
R
V
V
V
V
R
R
R
R
V
R
R
R
R
V
V
V
V
R
R
R
V
R
R
R
R
V
V
V
V
R
R
R
V
V
R
R
R
R
V
V
V
V
R
R
V
V
R
R
R
R
V
V
V
V
R
R
V
V
V
R
R
R
R
V
V
V
V
R
V
V
V
R
R
R
R
V
V
V
V
R
V
V
V
V
R
R
R
R
V
V
V
V
V
V
V
V
R
R
R
R
V
V
V
V
R
V
V
V
V
R
R
R
R
V
V
V
R
V
V
V
V
R
R
R
R
V
V
V
R
R
V
V
V
V
R
R
R
R
V
V
R
R
V
V
V
V
R
R
R
R
V
V
R
R
R
V
V
V
V
R
R
R
R
V
R
R
R
V
V
V
V
R
R
R
R
V
R
R
R
R
V
V
V
V
R
R
R
R
R
R
R
R
V
V
V
V
R
R
R
R
R
R
R
R
V
V
V
V
R
R
R
R
R
R
R
R
V
V
V
V
R
R
R
R
Skema 2

Strik efter dette mønster, til sokken måler hvad skema 1 anviser. Fortsæt nu i rib, mens der tages ind. 
1. omg. 2 r, 2 r sm, følg ribben til der er 4 m tilbage på 2. pind, 2 v sm. Følg ribben. På 3. p strikkes 2 r, 2 r sm, følg ribben til der er 4 m. tilbage på 4. p, 2 v sm, følg ribben. Strik nu en omg uden indtagning. Tag masker ind på hver anden pind 5 gange i alt. Luk af. 

Hæft ender og sy tåen sammen.

Kommentarer

ullaskovjensen sagde…
Hov! Den må jeg prøve, når jeg skal strikke sokker igen. Ser sjovt ud :-)
Unknown sagde…
Det er bare så nemt... og du kan jo bare lave dem længere... Jeg har gang i et nyt sokkemønster... det kommer om et par dage...
Anonym sagde…
Mette.
Spørgsmål til dit skema.. Skal man bare strikke derud ad, altså ike tage hensyn til pinde?Jeg strikker på magic lop(rundpind)Og har jo ike 4 pinde. Jeg har slået 44 masker op som er delt med 22 på hver. Dit skema har jo kun 12 masker..hvad så?Forstår det ike helt det med forskydning åbenbart...
Rina
Unknown sagde…
Hej Rina

Skemaet skal forstås sådan, at de første fire rækker i bunden er en rib med 4 r, 4 vr - det er kanten foroven i sokken. Når man har strikket ribben (Hvis man vil lave lange sokker - fodboldsokker eller lign.- kan man jo egentlig også lave ribben længere - lige en tanke).

Når man tilbage til spørgsmålet - skemaet. Efter de 4 første rækker (ribben) begynder man på forskydningen (princippet virker også hvis man strikker på rundpind)
Ja, du strikker bare derud af - det smarte ved spiralsokker er, at du ikke skal til at bøvle med at strikke en hæl, for sokken snor sig om foden.

Når du har 44 masker, strikker du enten til babysokker (se str. skema) eller på en større pind end 2,5 (egentligt irrelevant i forhold til teknikken, jeg nævner det bare)

hmm... med 44 masker (44:4=11) kommer du så ikke i konflikt med at din omg. starter og slutter med ret? Jeg forslår at du enten slå 48 m op (48:4=12) eller 40 m op (40:4=10) så du starter omg. med ret og slutter med vrang.

Jeg håber, jeg har svaret på dine spørgsmål, ellers spørger du bare igen. Jeg vil super gerne høre/se hvordan det går. Hvis du sender mig et billede af de færdige sokker og pind str. og evt. antal masker du startede med, vil jeg meget gerne lave et indlæg om det. Hvis du selv blogger eller har en hjemmeside, hvor du evt. skriver om det, vil jeg gerne have et link.

Held og lykke med sokkerne.

- Mette
Anonym sagde…
Hej Mette.
Tusind tak for dit svar. Jeg var gået i gang med dit skema men det snoede ikke rigtigt, men tror som du selv skriver at det skyldes antallet af masker. Mine rundpinde er 6,0mm og 80 cm lang står der og garne er sådan noget kraftigt noget med kameluld .
Nu prøver jeg lige at pile det op igen igen og slå 48 masker op og se om det virker, eller komer jeg lige igen. Skal nok sætte billed ind når jeg er færdig (hvis jeg bliver færdig..ha ha)Jeg har ingen hjemmeside og kan ikke finde ud af og oprette mig her..
Rina
Anonym sagde…
Hej Igen Mette,
Kom til at tænke på at hvis jeg nu kun slår 40 masker op så det bliver 10 på hver pind, skal jeg så tage en maske fra i hver side på dit skema eller to fra samme side i skemaet?
Rina
Unknown sagde…
Hej Rina... Antallet af masker skal gå op i 4, for at du kan bruge skemaet... DU kan evt. selv lave et lignende skema med 3 ret og 3 vrang, som forskydes (samme princip).

Hvis du har 40 m kan du stadig bruge skemaet... du skærer så bare de 4 "tern" af i den ene side og gentager dem igen og igen... Det er tallet 4 der er vigtigt... ikke at skemaet er på 12 m...

Jeg håber du kan se mønsteret... Som jeg skriver over skemat... du forskyder bare maskerne...

Apropo oprettelse herinde... hvis du har en google konto kan du bruge den... ellers kan du jo oprette en blog (blogspot.com) og så er du jo i gang... du er velkommen til at skrive direkte til mig, hvis det er... min mail ligger under fanen "om mig..."

Held og lykke

- Mette
Anonym sagde…
Kan du forklare mid den indtagning til tåen? der er nogle forkortelse som jeg ikke forstår.
Bare de sidste 4 eller 5 linier i opskriften?
Jeg er helt nybegynder i dette her, så jeg skal helst have det skåret ud i pap! :o)
Unknown sagde…
Den opskrift jeg har lagt op tager udgangspunkt i, at man strikker på strømpepinde, altså at man har 5 pinde man strikker med.

Man starter med at strikke 4 omgange 4 ret, 4 vrang. Derefter strikker man mønster efter skema 2 (det håber jeg giver mening)

Til tåen tager man således ind på hver 2. omgang imens man strikker 4 ret, 4 vrang (når man tager ind følger man bare mønsteret, så nogen steder strikker ikke helt 4 ret, 4 vrang, fordi de masker bliver "slettet")

R = ret, v = vrang
r sm = ret sammen (det vil sige man strikker 2 masker ret på en gang)
v sm = vrang sammen (det vil sige man strikker 2 masker vrang på en gang

Jeg håber, jeg fik besvaret dit spørgsmål..

Populære opslag