Hjemmelavet burgers og pommes frites...

 Det er faktisk super nemt selv at lave pommes frites og de bliver mindst ligeså gode som dem man køber...

Jeg skræller sjældent kartofler og det gør jeg heller ikke med pommes frites, men det kunne man vel godt...

Du skal bruge:

3 kartofler pr. person
1 spsk. olivenolie pr. person
salt og peber
krydderier (f.eks. barbecue, paprika, timian eller salvie)

Kartoflerne rengøres og skæres i stænger (halver kartoflen, halver så igen på samme led. Læg den på skærebrættet og skær den i strimler). Stængerne skal være ca. 1 x 1 cm...
Put det hele i en plasticpose sammen med resten af ingredienserne. Bind knude på og vend/ryst det hele sammen. (Man kan lade det ligge i posen i noget tid - op til flere timer)

Hæld pommes fritesene i et ildfast fad eller på en bageplade med bagepapir og bages v. 200 grader i ca. 30-40 min. (eller 175 grader i 45-60 min.)
Her til aften lavede jeg så burges til pommes fritesene... jeg blander hakket oksekød med krydderier (i dag var det salt, peber, barbecue og salvie) med hænderne... Det siger Jamie Oliver jeg godt må...

De skal jo steges... eller over ilden, som vi gør her i huset... bogstavlig talt, fordi vi har gas...

Når men, kød og kartofler gør det jo ikke alene... derfor rørte jeg en "Tusind øer" dressing... eller en rød dressing, som vi kalder det her i huset...

Der skal du bruge

2 dl ymer
3 spsk. ketchup
1 spsk. barbecue sovs (kan udelades)
salt og peber
Paprika
½ tsk sukker

Det røres såmænd bare sammen og smages til...



Grønsager skal der jo også til, og her i huset er vi ikke de store salat-mennesker, så vi bruger kun agurk og tomat i vores burgers... Salat er bare kedeligt og kan ikke holde sig ret længe...

Og når der skæres den slags, så kommer der små tyve i køkkenet... men de spørger som regel pænt først...


Så mangler man kun en bolle, i dag brugte vi havreboller fra i går...

Og lidt Cole slaw... guf... den opskrift må I få en anden dag...

Kommentarer

Populære opslag