Rodfritter

Når jeg lægger en opskrift op, er det med tanken "det er jo ikke hjernekirugi, bare mad..." Derfor er mine opskrifter primært simple og helt med masser af forslag til, hvad du kan bruge, hvis du ikke lige har ymer eller balsamicoeddike... og ikke gider købe det...

Dagens opskrift er en blogger-request... En af mine dejlige faste læsere har bedt om en opskrift på rodfritter og her er den så...

Du skal bruge (til 2 børn og 2 voksne)

7 kartofler
3-4 gulerødder
1-2 pastinakker
1-2 rødbeder
(det skal lige siges, at jeg købte et rodfrugtsmix i Netto - super nemt)
1 dl olie
3-4 fed hvidløg
salt og peber

Skræl kartofler, pastinak og gulerødder. Skær dem i tynde strimler/pinde og fordel dem på en bradepande m. bagepapir.
Når jeg skræller rødbede, så sørger jeg for at mine hænder er helt våde inden jeg går i gang... så suger de ikke så meget farve... ellers kan du tage handsker på...
Det er vigtigt, at du skræller og skærer rødbeden til sidst, for det farver helt vildt meget. Det er meget vigtigt, at rødbeden skæres i så tynde strimler som muligt, for ellers bliver de ikke møre - og så smager de ikke godt...
Rødbeden lægges oven på de andre grønsager - bland dem endeligt ikke, så bliver det hele lilla...

Rør olie og salt og peber sammen. Pil hvidløgene og pres dem ned i olien.
Med en pensel fordeles olien over fritterne - uden at fordele rødbedefarven... altså med let hånd...

Bages ved 175 grader i 40 min - kig til dem 5-10 min inden de er færdige. Hvis de ser ud som du vil have dem (kig primært på kartoflerne), så skru op til 200 grader evt. varmluft de sidste minutter...

Variationer

Du kan sagtens bruge knoldselleri, sweet potato eller andre rodfrugter - men pas på at sammensætte dem rigtigt... sweet potato, gulerod og rødbede er alle søde i smagen, så pas på med at de ikke kommer i overtal...
Du kan også putte forskellige former for løg i - porre, forårsløg, rødløg eller alm. løg... de skal bare ikke ligge øverst...
Forskellige krydderurter som timian, oregano, salvie, basilikum m.m kan kommes i olien og give andre smage... dette er bare en grundopskrift, som du kan sætte dit eget præg på...

Kommentarer

Populære opslag