Cheese cake

Jeg var for et par uger siden til middag hos en god veninde og hun serverede denne cheese cake for os... Den var simpelthen god... Frisk, sprød og blød på en gang...

Når men hjem og kigge i kogebøger. Jeg fandt så en opskrift i Jamies Amerika... Den var godt nok kompliceret og krævede pasteuriserede æg og 900 g. flødeost (?!?) og alt muligt...  no no mr. Oliver...

Når ja, men AG havde jo sagt, at hun havde fundet opskriften på Arlas hjemmeside... så ja, den fandt jeg her...

Men... i den originale opskrift fra Arla skulle der 150 g. flødeost i og en pakke er på 200 g. så jeg har ganget hele opskriften op og taget et par ingredienser fra og lavet lidt op på fremgangsmåden, for... jeg kan godt li at man kan se, hvad det er man spiser og ikke bliver overrasket...

Så her er min omfortolkning af cheese cake...

Du skal bruge:

Bund
60 g. smør
130 g. makroner
50 g. hasselnøddekerner

Fyld
1 ds. ananas i stykker
1 dl ananassaft (fra dåsen)
200 g. flødeost naturel
4 dl ymer
4 spsk flormelis
4 blade husblas

Smelt småret i en gryde. Hak hasselnødderne fint evt. i minihakker og knus makronerne evt. også i minihakker... Put nødde-makron halløj i smøret og vend rundt til det hele er gennemfugtet...
Sæt en springform uden bund på et fad og kom nødde-makronmassen i. Fordel bunden i et jævnt lag og pres det godt sammen.

Hæld ananasen til afdrypning i et dørslag, men gem 1 dl af saften til senere. Læg husblas i blød i koldt vand i 10 min. Imens røres flødeost, ymer og flormelis sammen i en stor skål (det bliver noget tyndt pjask).
Smelt husblas med det vand der hænger ved i vandbad. Tag husblassen op af vandbadet og tilsæt ananassaften. Hæld det så op i flødeosteblandingen under omrøring. Stil flødeosteblandingen i køleskabet i 30 min. Hæld det over bunden og pynt med ananasstykkerne

Jeg har ikke brugt alle ananasstykkerne, jeg syntes det her var rigeligt...

Kagen skal stå på køl i ca. 2 timer inden den er helt størknet...
Så løsner du den med en kniv langs kanten og fjerner forsigtigt springformen. 

Da jeg kom ananasstykkerne på, sank de jo helt ned i kagen. Da jeg fik den hos AG, lå de lige som ovenpå... det så også ret godt ud... hun havde så valgt at bruge hele ringe... Jeg tror det hun har gjort er at vente ca. ½-1 time med at komme dem på, så kagen var mere stiv... Det er nok en smagssag...

Jeg vil helt klart lave den igen, for det var nemt... Men jeg kunne godt finde på at komme f.eks. blendet hindbær i, i stedet for ananas eller måske citron- eller limesaft... Jeg tror næsten alt kan lade sig gøre... men som Svigermor siger, så vil det nok kræve en ekstra plade husblas eller to, hvis man kom blendet hindbær i...

Kommentarer

Populære opslag