Bread Pie - stop madspild


For to år siden lavede jeg et nytårsfortsæt, som gik ud på at mindske vores madspild. Det princip lever vi stadig ud fra og om det har betydet, at vi sparer penge ved jeg ikke, men det giver mig god samvittighed og gør, at jeg i stedet for at stå i Netto og stirre planløst ned i fryseren, ved lige præcis hvad jeg skal købe og hvor meget. Jeg ved godt det lyder lidt helligt, men jeg ser det som en udfordring.

Bl.a. har jeg fundet flere ting, som man kan bruge tørt brød til (ikke muggent, men tørt).
Det jeg bruger tørt brød til er bl.a. Arme riddere og Bread pie. Bread Pie er en meget britisk ting, som indeholder... ja, brød. Jeg har lavet denne kage af toastbrød (købe-brød), hjemmebagt franskbrød (både groft, med kerner og lyst - det kommer ikke så nøje) og med hjemmebagte boller. Jeg tror, jeg vil trække grænsen ved rugbrød, men mon ikke bondebrød vil fungere?

For mig handler det med at stoppe madspild om at bruge det jeg har og ikke hænge mig i, om det lige er det der står i opskriften.
Jeg har brugt denne opskrift på Bread Pie, som jeg så har ændret lidt på...

Bread Pie

Passer til en lille bageform/springform/høj tærteform

6 skiver tørt brød eller ca. 500 g brød
3-4 æg
3 dl mælk
1 dl sukker
1 tsk kanel
1 tsk vaniljesukker
1 æble eller pære (gerne et der synger på sidste vers)
½-1 dl tørrede tranebær/rosiner/abrikoser

Start med at tænde ovnen på 175 grader.

Pisk æg, mælk, sukker, kanel og vanilje i en stor skål. Skær/riv brødet i mindre stykker og hæld brødet ned i æggemassen. Bland det godt sammen, så brødet suger æggemassen til sig. Der skal være lidt for meget æggemasse.

Riv æblet/skær pæreren i små tern og put det i sammen med tranebær/rosiner/abrikoser.

Man kan sagtens udelade æble og tørret frugt eller måske erstatte det med bananmos eller nødder. Det har jeg set i andre opskrifter.

Mos godt rundt i massen. Smør formen/beklæd den med bagepapir. Hæld massen i formen

Bag kagen i 45 min ved 175 grader.


Kagen kan spises som den er, med is eller creme fraise.

Det vigtigste er faktisk, at man bruger, hvad man har. Denne kage på billedet er lavet af et mørkt brød fra bageren. Kagen er dejlig svampet, mindre fugtig uden frugt selvfølgelig, men den er også god dagen efter.

Hele familien kunne lide den og det kunne mine kollegaer også. Hvilken kvinde elsker ikke kage?

Kommentarer

Populære opslag