Indbagte tomater m mozzarella


Jeg har købt kogebogen "Moderne Mamma", som ligenu er nede i 30 kr. i Kvickly og 34 kr i Netto.. Det er bare en super lækker hverdags kogebog, men overkommelige, nemme opskrifter på mad, der ikke tager 100 år...

Den første opskrift jeg faldt over var "Rotolo con pomodorini e mozzarella", som var et rent hit!

Jeg har dog et par ændringer til den originale opskrift, som jeg da gerne vil dele med jer...

Du skal bruge:

1 pk. færdig pizzadej (den kan du jo i teorien selv lave, men det smager faktisk fint med den færdigkøbte)
500 g. cherrytomater
125 frisk mozzarella
1 håndfuld friske basilikum blade
olivenolie
groft salt, som eks. havsalt
peber
1 æg (kan udelades)

Forvarm ovnen til 200 grader, mens du vasker og halvere tomaterne. Læg dem i et ildfastfad og hæld lidt olie og salt over (det der med salt og tomater er lidt en smagssag, men jeg kan godt li at give dem et ordenligt skud hagl). Bag tomaterne i min. 30 min.

Skyl basilikum bladende og skær mozzarellaen ud i skiver. Pisk ægget i en kop el.lign.

Rul pizzadejen ud på en bageplade. Når tomaterne er færdige, ligger der en del væde hos dem. Tag tomaterne op og læg dem på den ene halvdel af dejen, men ikke for tæt på kanten. Si så meget af tomatvandet fra som du kan, mens du tager dem op.
Læg herefter basilikumbladende på, så mozzarella og til sidst krydres der med peber.
Fold den anden halvdel af dejen op omkring og tryk den godt sammen. Pensel dejen med æg. Prik nogen huller i dejen med en gaffel.

Bages v 200 grader i 25 min 

Serveres som forret (ca 6 personer) eller hovedret (ca 2-3 personer)

Variationer: Jeg har på billedet herunder tilføjet 1 squash i skiver. Det var også ret godt. Jeg tænker at man også kunne putte løg, hvidløg eller porre i, uden at det blev ringere... 


Buono appetito

Kommentarer

Populære opslag