Første forsøg på bryllupskage


Igen... processen er vigtig, også når det ikke går helt som planlagt.
Dette er det første forsøg på en bryllupskage. Og lige nu er jeg glad for, at jeg bestemte med for, at jeg ville øve mig på det her... både at lave en STOR kage, fyld/cremer/mousse og fondant...


Jeg vil have en chokoladekage (helst en som er svampet og rigtig mørk og fyldig i smagen)

Jeg vil have hindbærcreme/mousse

Og jeg vil have knas...

Denne kage er en kombination af flere opskrifter...

Selve kagen/bundene fandt jeg hos Simply Cupcakes. Jeg vil helt klar anbefale hendes blog. Jeg valgte at prøve hendes udgave af Devils food cake, som skulle være en virkelig mørk chokoladekage.

Jeg vil have en firkantet kage og den skal jo være stor... Så jeg lavede dejen efter hendes anvisninger, dog har jeg puttet for meget salt i... og bagte den i en stor bradepande (I ved, den der passer i ovnen). Kagen blev ca. 30x35 cm... Jeg har en lille indbygningsovn
Jeg bagte den 25 min. Det var for meget. Den blev lidt for tør. Jeg ville nok nøjes med 20 min...

I den oprindelige opskrift var det hvid Tobleronecreme der var i kagen, men jeg bryder mig ikke om ultra søde kager, så jeg skiftede det ud med en Hindbærmousse, som jeg fandt på den samme blog. Jeg brugte den med husblas... ingen problemer i det... næste gang vil jeg dog lave en større potion, for jeg savnede lidt mere mousse... det ser ikke sådan ud på billedet, men det er jo en smagssag.

Jeg har lavet karamel med nødder til denne kage, men jeg glemte at putte det i. Så det har jeg til næste gang...



Og så kom vi til det sjove... fondant! Jeg har prøvet at lave det selv før, men det blev ikke særlig godt... Men igen kiggede jeg hos Simply Cupcakes og hun havde en opskrift på fondant som selv jeg kunne gennemskue og med masser af gode råd og vejledning - the do's and don't's...

Det var bare så vellykket (jeg vil ikke sige nemt, men det lykkedes uden de helt store udsving). Jeg lavede hvidt og blåt. Eftersom det var et forsøg og vi bare leger, så fik pigerne lov til at gå amok... i blå...






Jeg syntes faktisk de fik lavet flere fine ting... bl.a. den her stjerne med mønster som Politibetjenten har lavet. Hun er ret kreativ og har en god fornemmelse for forskellige materialer. Mange af de ting hun laver bliver ret fine... Terrorristen fik lavet flere fine ting, men hun fik også smurt sig selv ind i fondant... men vi hyggede os...
Jeg fik prøvet at arbejde i fondant og fik prøvet at smøre kobber på (note: kom kobberen på inden du putter det på kagen... logik ikk? hi hi... man bliver klogere med tiden forhåbentlig...)

Næste forsøg bliver med en anden opskrift på bunde, men hindbærmoussen og fondanten vil jeg holde fast i. Jeg vil prøve at lave flere farver i fondant (jeg har gemt lidt af den blå, for at se, hvordan den arter sig... og hvor længe den kan holde sig...

Uh! for resten... hvordan smagte den så? jo... ud over at være tør (min fejl), så smagte den dejligt... men jeg ville nok lave Tobleronecremen i stedet for hindbærmousse næste gang... Det kan den sagtens bære...

Kommentarer

Populære opslag