Sander tæppe

Jeg har arvet en del garn fra Skrædderen som hun har arvet fra vores fælles bedstemor.
Jeg har strikket et par ting i garnet, men det er alt for hårdt til beklædning, så jeg har pillet tingene op og gået i tænkeboks.

Men så fik jeg ideen. Jeg ville hækle et babytæppe af garnet. For selvom, at garnet ikke duer til strik og/eller beklædning, så fungere det til hækling... og tæpper

Så jeg har bestemt mig for, at alt garnet skal blive til tæpper til barselsgaver - for jeg kender 5 piger, som er gravide.

Det første tæppe blev det har tæppe, som jeg har døbt Sander

Opskrift

Str: Kuvøsetæppe: 40x50, Alm. tæppe: 60x60
Garn: Shetty (80% polyakryl, 8% mohair, 12% uld / 50g = 175 m): 100(150)g
 
Hæklenål nr. 4 mm
 
Slå 84(124) luftmasker op. Spring 3 lm over (tæller som 1 stgm), 1 stgm i næste lm *1 stgm i hver af de næste 3 lm, hækl 3 stgm sammen (hækl hver maske ufuldstændigt - det vil sige, at du stopper inden den sidste "slå om, træk garnet igennem", der normalt vil færdiggøre masken. Der vil derfor sidde en løkke mere på nålen for hver af de 3 ufuldstændige masker, som hækles. Træk garnet igennem de 4 løkker på nålen, så der er 1 løkke på nålen - se evt. video i bunden), 1 stgm i hver af de næste 3 lm #, 3 stgm i næste lm, gentag fra * til * rækken ud. Afslut sidste gentagelse ved  #, 2 stgm i sidste lm, vend
 
Slå 3 lm op. 1 stgm i 1. m *1 stgm i hver af de næste 3 stgm, hækl 3 stgm sammen, 1 stgm i hver af de næste 3 m, 3 stgm i næste m* Gentag fra * til * rækken ud. Afslut den sidste gentagelse med 2 stgm i den sidste m. Vend
Fortsæt således til tæppet måler 50(60) cm. Bryd garnet og hæft ender.
 
Jeg vil dog sige, at man kan lige så godt lave tæppet, hvis det ikke er til kuvøse, så langt som muligt. Min egen er erfaring er, at tæpperne aldrig kan blive for store, så hvis du har garn til at lave det 70 eller 75 cm langt, så gør det endelig.
 


Mønstret her er et helt enkelt zigzag mønster, men man kan lave zigzag tæpper med et mere åbent mønster som dette fra Drops

Eller Tante Grøns mønster, som de har lagt ud som PDF

Og sådan kunne jeg blive ved... for der er masser af skønne kvinder, som har lavet fine mønstre du bare kan downloade og bruge, så hvis du ikke fatter mine formuleringer, så Google "Zigzag tæppe"

Jeg fandt på YouTube denne video - som er udmærket trods X-factor i baggrunden... Her hækler hun så fint 3 masker sammen

Kommentarer

Populære opslag