Præmatur opskrifter... en oversigt over hvad der findes derude...

Jeg har alt for længe ville lave en oversigt over strik-, hækle og syopskrifter til præmature. Den bliver et projekt, som jeg vil forsøge at redigere og tilføje opskrifter til, efterhånden som jeg finder dem.
Der er mange opskrifter på huer, sokker og bukser, som ligner hinanden, men jeg lader det være op til jer at vælge og vrage. Hvis man leder efter opskrifter på kjoler, så kig på mine Yrsa, Christiane og Yelva Modeller

Jeg vil dog indføre, at jeg i min søgen efter opskrifter har fundet en del kvinder, som foreslår at man bruger opskrifter på dukketøj. Jeg forstår godt tanken, men jeg er stærkt kritisk overfor forslaget.
BabyBorn opskrifter tager ikke hensyn til at det er et LEVENDE væsen der skal have tøjet på. Mange at samlingerne er ikke lavet til, at baby kan mærke dem og tit at modellerne lidt "klumpede", halsåbningen er for stram og ærmerne for smalle...
Hver barn er har sit og slås med og det skal man tænke igennem, når man vælge model (er det mange dioder at tage hensyn til? er baby meget lang og tynd? Skal personalet kunne komme til maven? osv.) og når man vælger garn/materiale, skal det også tænkes igennem (er det en varm dreng? har hun svært ved at holde varmen? Bliver han let overstimuleret?)

Hvis det ikke er din datter eller søn du strikket til, så spørg moderen - hvis hun har overskud til det. Eller kig på de billeder du har set af barnet (de viser i hvert fald om barnet er fuld af ledninger m.m.). Jeg er dog sikker på, at gaven vil blive vel modtaget uanset hvad. Og det værste er ikke de dumme spørgsmål, men alle dem, som af høflighed trækker sig væk.

Hvis man gerne vil strikke til neonatalafdelingerne i Danmark, er der flere gruppe på Facebook, som deler deres opskrifter internt og fordeler de ting, som medlemmerne strikker og hækler. En af grupperne er jeg selv medlem af, men jeg må med skam erkende, at jeg ikke får lavet noget til gruppen. Jeg er dog fuld af beundring for de kvinder, som strikker og hækler til fødeafdelingerne.

Drops hjemmeside ligger flere af opskrifterne ned til præmatur - Du søger bare på præmatur i deres søgefunktion. Da jeg søgte, lå der 15 forskellige opskrifter

Den første side jeg faldt over, var Himmel og Fjords blog, hvor der ligger flere opskrifter og man kan læse om et finurligt univers

Moderlivs hjemmeside ligger der en opskrift på en djævlehue og nogle super søde mini-sokker... De vil helt sikkert være et hit.

Hos Adaida skal man købe garn og opskrift sammen, men den lille bluse der ligger derinde er super fin

Et opslag af ældre dato, ligger hos Nørkleriet. Hun strikker og indsamler til Hvidovres neonatal afdeling og har lagt opskrifter på et lille "Hjemtagnings-sæt" og et tæppe på sin side.



http://tusindfryd-blog.blogspot.dk/2015/01/nye-strikkerier-til-2015-helt-klein-ny.htmlTusindfryd, som bl.a. er kvinden bag garnet jeg brugte til Sigga nederdelen, har lavet et lille opskrifthæfte, hun kalder "Helt Klein" med bukser, bluser og cardigan i de helt små størrelser og til str. 2 år, så der får du lidt ekstra for pengene. En af modellerne er strikket på en pind 4,5, så der kommer kan da fremad.

Dansk Præmatur forening har i samarbejde med
Elin Kjems Nissen fra Butik Garnnissen i Bagsværd, lavet en opskrift på præmaturhuer, som ligger på deres hjemmeside.
Den ligger som PDF-fil, så det gør den dejlig nem at printe.

Rigshospitalet har også lavet et par opskrifter på deres hjemmeside - primært sokker og huer, men der ligger også en opskrift på et par hæklede ting, bl.a. en hæklet sprutte

Når man skal vælge sit garn - mere præcist hvilken fiber man vil strikke i, så er der flere hensyn at tage.
Vælger man bomuld, kan tingene vaskes rimelige hårdt. Det vil sige, at man kan vaske ved op 60 grader og 90 grader ved hvidt (man alting dør ved 60 grader)
Uld kan i mange tilfælde ikke maskinvaskes, men har fordelen, at det tørrer ret hurtigt, transportere fugten væk fra huden og er varm, men åndbar.
Bambus er dejlig kølig om sommeren, holder formen og kan maskinvaskes. Tit er bambus blandet med bomuld, som holder lidt på varmen, så jo højere indhold af bambus, jo køligere vil tøjet føles mod huden.
Silke er en genial fiber. Den er varmeregulerende og kan maskinvaskes (se bandarolen) i visse tilfælde. Vælger man et silkegarn som er glat/blankt er det dog lidt noget biks at strikke med, men det er fint til eks. hæklede tæpper.

De fleste af de links jeg har lagt her til jer, er til andre hjemmesider, men jeg minder lige på, at jeg har mange af mine opskrifter ned til str. 40 og de ligger lige her og venter. Jeg har forsøgt at lave opskrifter på noget, som ikke ligger derude i forvejen - som eks. kjoler og hagesmække.
Har du spørgsmål til en bestemt opskrift, så skriv en kommentar til opskriften, skriv på min Facebook side eller send mig en mail.



 

Kommentarer

Populære opslag