Jamie Olivers Trøfler

Jeg bandede jo tidligere over, hvor bøvlet det var at finde denne opskrift og lovede en oversættelse... så den får i her... Den originale opskrift på engelsk kan I finde her... hvor billedet også er fra... Jeg prøver først opskriften på fredag...

Du skal bruge (til ca. 50 stk. i teskestørrelse)

3 dl fløde (den fedeste du kan finde)
1 tsk smør
Skallen af en clementin (revet)
300 g. god chokolade (70% kakao), i små stykker (vælg en chokolade som I kan li, for i det der ikke er sukker i kommer trøflerne til at smage meget bitre, hvis i vælger en bitter chokolade)
evt. en sjat rom, whisky eller lign.(vil man have en tydelig romsmag skal man ikke være nærig med den)

Pynt:
Hakkede nødder (mandler, hasselnødder, pecan)
Cacaopulver
(jeg foreslår krymmel til børnene)
kokos (evt. farvet med frugtfarve)

Varm fløden i en gryde lige til kogepunktet, men det må IKKE koge! Hæld det over i en kold skål og tilsæt smør. Når smørret er smeltet tilsættes chokolade under omrøring lidt ad gangen. Hvis blandingen skiller tilsættes et skvit kogende vand. Hvis man vil tilføre sprit tilsættes det løbende sammen med clementinskallen. 

Sæt blandingen på køl i min. 2 timer, men det kan holde sig et par dage.

Blandingen tages ud af køleskabet 30 min før du skal til at arbejde med dem.

Med en teske der er dyppet i kogt vand formes kuglerne. De puttes i pynten og trilles rundt til de er dækket. Skeen dyppes i det kogte vand imellem hver kugle.
Opbevares på køl, hvis de ikke spises med det samme.

Jeg har taget salten ud af opskriften, fordi vi i Danmark oftest har saltet smør og ikke usaltet smør, som den originale opskrift foreskriver. Man kan nok godt komme lidt salt i, men med forsigtighed...

Efter at have prøvet opskriften tænker jeg at man kunne putte et par stænger kanel i fløden mens den koger, hvis man vil prøve noget andet. Man kunne også overveje at komme lidt sukker i, hvis man tør... 

 Hvis du er en Jamie fan, så kender du sikkert allerede hans hjemme side... ellers kan du finde den her

God fornøjelse og god jul...

Kommentarer

Populære opslag