Kanelkager

Nej, jeg har ikke opfundet den dybe tallerken, men bare omdøbt klassikeren "Jødekager" til noget mere sigende... nemlig hvad de smager af... kanel...

Jeg har omdøbt dem, fordi der er mange zionister der ikke bryder sig om den betegnelse mange giver dem... Jeg kan ikke lade være med at tænke på KZ-lejre og 2. verdenskrig når jeg høre ordet jøde, så jeg har hermed, i hvert fald her i huset, omdøbt dem til kanelkager.
Jeg ville faktisk heller ikke bryde mig om at min religion blev forbundet med noget, jeg ikke syntes passede, så det er måske lidt af respekt... hvor langt ude det måtte blive...

Når men ikke mere religionssnak... opskriften den skal I ha...

250 g. hvedemel
½ tsk. hjortetaksalt
150 g. smør
100 g. rørsukker
1 æg

ekstra mel til at rulle dejen ud

Pynt:
1 æg
Kanelsukker
evt. smuttede, hakkede mandler

Mel og hjortetaksalt blandes i en skål og smørret skæres i mindre stykker og smuldres heri. Tilsæt sukker og ælt dejen sammen med æg. Pak klumpen i film eller lign. og lad den hvile i køleskabet et par timer (natten over eller måske et par dage)
Rul dejen ud på et meldrysset bord (undgå så vidt muligt at varme dejen med hænderne).
Jeg kan godt lide småkager der er ca. 3-4 mm tykke, men det er en smagssag...
Stik kagerne ud med forskellige kageforme (jeg ville gerne have haft ene hjerter, men Kaya og Julia var med i køkkenet og det gik de ikke med til), læg dem på en bageplade med bagepapir, pensl dem med sammenpisket æg og drys kanelsukker (og evt. mandler) over.

Bages i ca. 5 min. ved 175 grader... de skal være lysebrune i kanten, men heller ikke mere, for kanelsukkeret branker let...


God jul og god fornøjelse...

Kommentarer

Elon Ulf Cohn sagde…
Kære Mette Kokholm

Fortsæt du blot med at kalde de lækre småkager for jødekager.
Jeg kan huske den glæde, jeg som barn følte, når jeg med min mor i hånden købte jødekager hos bageren. Tænk bare, at en kage er opkaldt efter min religion! Det er nemlig hyggeligt og har slet ikke noget emd kz-lejre at gøre.
Jødekager er kommet for at blive - og du må gerne send emig en portion!

Mange gode hilsener og en sød jul til dig og dine
Elon Ulf Cohn
(dansk jøde)
Unknown sagde…
Hej Elon...

Hmmm... en portion... det må du selv klare ;-)
Det der med religion er jo så følsomt for nogen og så lige gyldigt for andre... og fred være med det...
Jeg er glad for at høre, at der er andre der har gode minder omkring Jødekager, for det har jeg jo også selv... Det var min mormors specialitet...

Jeg har hørt, at kagerne kom til at hedde Jødekager pga. kanelen, som jo kommer fra østen/mellemøsten... Mange mellemøstlige købmænd var vist nok Jøder (zionister) og dermed "eksotiske"... det er vist nok noget i den retning, men du må endeligt ikke holde mig op på det...

Tja... Jeg håber du også får en god Jul (Hanukka? jeg er ikke helt sikker)

Med venlig hilsen

Mette

Populære opslag