Hvordan laver man sine egne dominomønstre?

Det er faktisk ikke så svært og med en trøje, jeg kalder Isbjerg, vil jeg viser jer den simple teknik.

Du skal bruge:

1 lineal
1 stiftblyant (eller noget andet det kan tegne, men jeg anbefaler en stiftblyant)
Ternet papir
Målebånd
Lommeregner (eller hvis du er god til at regne i hovedet så ingenting)

Start med at måle dig hvor du er bredest (jeg har taget overvidden = OV, da det er der jeg er størst, det er hen over brystet)
Mål så fra armhulen og til der, hvor du ønsker den skal gå til (du skal stå helt oprejst, når du gør det, så hvis du ikke kan nå uden at bukke dig, må du bede en eller anden om hjælp). Det kalder du så sidelængden = SL
Mål så rundt om overarmen, det må gerne være lidt løst, med mindre du vil have et helt stramt ærme, men det kan jeg ikke anbefale. Dette mål kaldes ærmebredden = ÆB
Mål så fra skulderleddet (der hvor ærmet og blusen skal mødes) til der hvor du ønsker at ærmet skal gå til. Dette mål kaldes ærmelængden = ÆL



For at vide, hvor store tern din dominostrik vil have, bliver du nu nød til at lave en prøve.

Jeg har valgt et bomuldsgarn til pind 4 og jeg laver mine dominotern med 25 m. (det vil sige, at jeg slår 25 m. op på pinden incl. opslagsmasken)

Når jeg har strikket et tern måler jeg ternet på tværs (se billedet)
Med min strikkefasthed, giver det så et tern, som er 9 cm bredt
(rund altid ned, hvis den f.eks. er 9, 3 = 9 cm eller 9, 7= 9,5 cm)

På ternet papir begynde du nu med din skitse.
Jeg plejer at lave ternene, så de er 2 tern vandret og lodret, det passer meget godt til et A4 ark.

For at vide, hvor mange tern din trøje skal være høj og bred. skal du til at bruge alle de mål du lige har taget.

Kort sagt skal SL, OV, ÆB og ÆL ganges med ternbredden, som i mit tilfælde her er 9.

Her kan I se mine beregninger.

Jeg har en OV på 118 cm. Den devidere jeg med 9.
Det giver 13,1

Det duer jo ikke, for jeg kan ikke lave 0,1 tern, så enten vælger jeg at lave en lidt stram bluse til mig og runder ned et 13 eller jeg vælger en lidt løsere model og runder op til 14.
Her har jeg valgt at runde op til 14, fordi 14 går op i 2 og det er jo lidt nemmere, når jeg skal have halvdelen på forsiden og halvdelen på bagsiden.


De samme overvejelser kan man jo komme i både med SL, ÆB og ÆL, men hvis du er i tvivl, så tag målebåndet til hjælp... Altså, hvad sker det, hvis ærmet bliver 5 cm længere eller kortere? slutter det så et dumt sted? eller er det også fint nok? I denne proces, er dit målebånd din bedste ven...

Jeg plejer at starte med at tegne SL og så tegne derud fra. Det kritiske punkt i dominostrik af bluser, er armhulen... der skal 2 tern mødes, som de gør på min tegning, ellers kan det ikke lade sig gøre at strikke den. Kig på den halvfærdige tegning på det lille billede, så kan i se at jeg har lavet fejlen...

Nu er det bare at lade fantasien få frit løb. Som I kan se, så lader jeg min forkant og bagkant gå ned i en spids... man kunne lave det samme med ærmet... eller lade bagsiden gå endnu længere ned...

Hvis du render i problemer, eller ikke forstå min DIY, så kontakt mig...

Når ja... den kan jo også have en bagside... Blusen her er ca. en str. 46/48... Du kan evt. måle dig selv og se om den er helt ved siden af... du kan jo bare forlænge/forkorte den... Ærmet er et 3/4 ærme...

Kommentarer

Populære opslag