Målskema til babymønstre - også til præmature

Jeg har valgt at se bort fra de konventionelle størrelser i mine helt små mønstre og har udviklet et mere enkelt størrelsessystem. Det har jeg gjort af flere årsager, men en af dem er, at jeg gerne ville gøre det mere overskueligt for brugerne og for mig selv.

I forhold til barnets alder, så er alting jo individuelt og et barn på 3 mdr. kan være både større og mindre end det fremgår af mit målskema. Er barnet oveni hatten født før termin (præmatur), taler man om korrigeret alder, hvor man taler om at barnet indtil det når den oprindelige terminsdato, er i eks. 33. uge. (født 7 uger før termin - en graviditet er delt op i 40 uger). Langt de fleste børn bliver født til tiden (uge 38-42)  

Mål- og størrelsesskema


Str.
Konventionel str.
Alder
Længde
Brystmål
Ærmelængde
(fra håndled til armhule)
40
44
Præmatur
(før uge 38)
38-50 cm
36 cm
13 cm
50
 
50
Nyfødt
50-60 cm
40 cm
13 cm
 
56
1-2 mdr
60
 
62
2-4 mdr
60-70 cm
44 cm
15 cm
70
68
4-6 mdr
70-80 cm
48 cm
17 cm
74
6-9 mdr

 

Hvordan finder jeg ud af, hvilken str. jeg skal bruge?


Bloggen her indeholder tøj mm til babyer fra præmatur (for tidligt fødte) til 9 mdr.
Sidder man som kommende mor og skal lave det første sæt tøj, vil jeg anbefale en str. 50 eller 60, alt efter hvor stor jordemoderen har vurderet barnet og hvor længe man ønsker er bruge tøjet.

Sidder man som pårørende, bedstemor, veninde eller søster til en kvinde, som har fået en præmaturbaby (for tidligt født), vil jeg anbefale str. 40 eller 50.

Kvinder som føder før tid fortæller samstemmende, at det er en særlig følelse at give sin baby tøj på første gang - det er et tegn på at baby er kommet langt. Derfor skal man ikke være ked af at lave et stykke tøj, som baby måske ikke kan passe så længe, for det er kun et positivt tegn - det betyder jo at baby vokser sig stor og stærk.

Kommentarer

Populære opslag