Sådan forkorter du en lynlås

Jeg har verdens bedste stofforretning lige i nabobyen med nok det flinkeste (og meget tålmodige) personale.
I Videbæk stof og sy fortalte de mig, hvordan man forkorter en lynlås, så når man laver en trøje, kjole eller hvad ved jeg, som ikke lige passer med standart målene på lynlåse, så kan man tilpasse lynlåsens længde...


 Så hvis du nogensinde har tænkt "hvordan forkorter man en lynlås", så er min enkle billedguide forhåbentlig tilstrækkelig til, at du for fremtiden kan gøre det selv - eller få manden til det, som jeg gjorde.
 Bonderøven brugte mit smykkeværktøj til formålet (ja, andre små tænger kan også gøre det) og så skal der ikke andet end fingersnilde til.

Det skal lige siges, at metoden kun virker til metallynlåse, men de kan købes i mange farver, så selvom det måske ikke løser alle problemer, så er det bedre end ingenting.
 Det du gør er...
Find ud af, hvor du gerne vil, at lynlåsen stopper og marker stedet (med kridt eller en nål - noget der kan gå væk igen - ikke kuglepen el.lign.)

For enden af lynlåsen er der en tand i hver siden, som er lidt større end de andre tænder. Dem afmontere du lidt forsigtigt, for dem skal du bruge igen.
 Nu fjerner du tænderne fra din markering og 1½-2 cm opad - pas på ikke at ødelægge stoffet/båndet tænderne sidder fast i.


 Til sidst sætter du de store tænder på lynlåsen igen så lige overfor hinanden som muligt og over de sidste tænder.
Klem stoppertænderne godt sammen, så de ikke ryger af i kampens hede, når du bruger lynlåsen
Du skal ikke være bange for at tage for mange tænder af over stoppunktet, det skal du jo bruge til at lave en pæn afslutning.


Til sidst klipper du det overskydende bånd væk - set i retrospekt burde han nok have fjernet flere tænder, så jeg havde lidt mere bånd over skyderen, men det gik alligevel

Jeg håber du forstod min lille lynlåsguide, ellers må du smide en kommentar eller sende mig en mail, hvis det ikke giver mening

God fornøjelse

Kommentarer

Populære opslag