Brunchboller m. te

Som altid, så laver jeg alle mine boller på te... Det påvirker ikke smagen, men måske er der noget i teen, som får bollerne til at lykkes hver gang... Jeg har lært at bage på den hårde måde, for min mor interessere sig absolut ikke for madlavning og da min mormor døde havde jeg ikke nogen at spørge...

Opskriften er inspireret af en opskrift på siden af en melpose...

Du skal bruge (giver ca. 24 boller)

Ca. 5 dl te (ikke skoldende, men go varm)
50 g. gær
½ dl olie
1 dl surmælksprodukt (ymer eller kærnemælk eller ?)
2 æg
½ tsk salt
2 tsk sukker
200 g. grahamsmel (kan erstattes af andre grove meltyper som fuldkornsspelt eller sigtemel)
100 g. skårne rugkerner (kan erstattes af andre kerner som solsikke eller hørfrø)
Hvedemel


Smulder gæren i en stor skål. Hæld teen over og rør gæren ud. Tilsæt alle flydende ingredienser og rør det ensformigt. Tilsæt salt, sukker, grahamsmel og kerner og rør det det en ensformig masse. Tilsæt hvedemelet lidt ad gangen og rør godt imellem. Når dejen hænger sammen (må gerne være lidt klistret) stilles den til hævning i 1 time. 


Slå dejen ned og ælt den godt igennem på et meldækket bord. Del dejen i 24 boller og lad dem hæve i 35 min. på pladen. 
Pensl dem med æg, kærnemælk eller mælk og bag dem ved 175 grader i 15 min. 


TIP!
Du kan sagtens komme endnu mere grov mel i. Så skal de bare hæve endnu længere. Jeg løb tør for hvedemel i weekenden og brugt kun grove meltyper... Jeg lod dejen hæve i 3 timer i stedet for 1 time og rullede dejen ud (det skal være omkring 1,5 cm tykt, ellers bliver de for flade) og skar dem til klapper... Der blev rigtig mange... men pas på med at lave dem for små... 




Jeg smurte dem med æg og bagte dem i 13 min... De er mest velegnede til madpakker tænker jeg...

Kommentarer

Strikkefuglen sagde…
Te i boller det lyder meget spændende, det må jeg da prøve :-)
Jeg nyder at stå i køkkenet og lave god mad og bage, heldigvis har jeg en røremaskine.
Majbritt
Unknown sagde…
uhh... en røremaskine...

Populære opslag