Citrusfrugtkage...

Ja, hvad kalder man lige en citronkage uden citron? jo... for jeg er ikke ret vild med citron (duften ja, smagen nej), så jeg puttede lime og appelsin saft i istedet... og det smagte fint... den smagte ikke ret meget af citrus, så næste gang kommer jeg nok noget mere saft i... det tror jeg godt dejen kan bære... Kagen blev rigtig luftig, men ikke svampet, som jeg havde drømt om... Men det med birkes var meget bedre end forventet... Min kage blev lige til den mørke side, så jeg har skåret 5 min af tiden (min ovn er lidt hård ved tingene, som jeg har skrevet før)

Når men... I vil vel have en opskrift... Den skulle I faktisk ha' haft i søndags, men jeg har haft tekniske problemer...


Du skal bruge:

200 g. smør (eller margarine... det brugte jeg)
4 store æg
250 g. sukker
250 g. mel
1 tsk. bagepulver
Saften af 1 lime
Saften af 1 appelsin (hvis du bruger øko-appelsiner, kan du putte noget af skallen, revet, i dejen, men det gjorde jeg ikke... for jeg er for nærig til at købe øko-appelsiner)
1 ps. blå birkes (eller ca. ½ dl)

Smelt smørret - lad det køle af. Pisk æg og sukker hvidt og skummende (jeg havde købt landæg, som havde orange blommer, så mit blev ikke helt hvidt). Pres lime og appelsin ned i gryden til smørret. Bland mel og bagepulver. Tilsæt skiftevis mel og smør til æggemassen - lidt af gangen. Tilsæt til sidst birkes og evt. appelsinskal.

Hæld dejen i form (jeg har en silikoneform som er ca. sammen størrelse som en springform og den skulle ikke være mindre... men der er ikke nok dej til en bageplade) - husk evt. bagepapir.
Bages v. 175 grader i 25-30 min.

Du kan selvfølgelig bruge citron i stedet for appelsin eller ren lime (så skal du have ca. 1 dl limesaft)...

Kagen kan serveres som den er (ikke alt for varm dog) eller med en ostecreme a la den man laver til cupcakes...

Kommentarer

Populære opslag