Eftermiddags-te-skinke boller

Dagens eksperiment var at lave en bolle til Julias eftermiddagsmad, som ikke krævede pålæg eller smør for at smage godt...

Jeg syntes resultatet ser ret lovende ud...

Og I får da lige opskriften...

Hver morgen laver jeg en kande te. Jeg er imod termokander når det kommer til te, så jeg smider en del ud. Ved at bruge teen til boller, opnår jeg to ting... Jeg smider ikke så meget ud og gæren elsker åbenbart også varm te... det skal ikke være brændende...






Altså... Du skal bruge:

1 kande te (ca. 6 dl (du kan sagtens bruge vand)
50 g gær
1 tsk. salt
Havregryn
2 dl ymer eller et andet surmælksprodukt
2 dl solsikkekerner
4 gulerødder, skrællet og revet
1 pk. skinke i tern
Mel
Revet ost

Smuldr gæren i en stor skål og hæld lidt af teen over. Rør gæren ud og tilsæt resten af teen. Kom salt og så mange havregryn som teen kan trække i og rør rundt. Lad havregrynene stå og trække i ca. 10 min. (her kunne man jo skrælle og rive gulerødderne imens)
Tilsæt resten af ingredienserne, hold igen med melet, dejen må gerne være lidt klistret. Rør det hele godt sammen og lad det hæve i 1 time.

Form bollerne og lad dem efterhæve i 25 min. Put lidt revet ost ovenpå hver bolle og bag dem  v. 175 grader i 15 min

Kommentarer

Populære opslag