En dag uden te, er en dag uden indhold...

Jeg har ret meget te... Jeg har faktisk mere end der er på billedet, men det glemte jeg lige...
Jeg har i mange år efterhånden drukket Kusmi te. Jeg har så mange dåser, at jeg har solgt nogen, givet nogen væk, brugt nogen til urtepotteskjulere og har stadig en del tomme dåser i skabet...
Lige nu har jeg Toïka, som er en yndlingste
Be Cool, som jeg nyder i små mængder... den er virkelig speciel, så det er ikke en man bare lige drikker...
Russian Evening, som jeg har blandet krydderier i, fordi der skulle ske noget...
Boost i en lille dåse, en gave fra min kusine, som ved jeg er en te-tosse og selv var blevet glad for den, og det kan jeg godt forstå, for den er faktisk god...
Og Taktir, som jeg ikke bryder mig om, fordi den lugter som lejerbål, og det er slet ikke mig...
Kusinen har også foræret mig en del tebreve fra Kusmi og nogen er forsvundet, men resten gemmer jeg til en morgen, hvor det skal gå lidt stærkt eller vi skal ud og rejse...

Foruden min ret store Kusmi samling, så drikker jeg også kvædete fra den danske teplantage. Det er mega intens og skal opbevares i en lufttæt beholder (Ikeabøtten i baggrunden). Den te er virkelig værd at prøve. Første gang jeg var nede i butikken, stak jeg hovedet ned i bøtten med teen og det skulle jeg aldrig ha' gjort. Dens duft er så intens, at jeg fik tårer i øjnene...

Om man kan kalde det te, er vel en religionssag, men jeg har i hvert fald også noget instant Chai... det er ikke ret godt... det er svært at få til at opløse sig...

I min sommerferie var vi til Kirsebærfestival, hvor vi mødte hende fra Teadrops. Endnu en te-tosse, men virkelig god te... Jeg købte hendes meditationste. Den minder om Boost, men har små rosenknopper i og det er faktisk ret lækkert...

Den nyeste te jeg har, er faktisk igen kusinen der har været på spil. Det heldige asen har været i Kina på Summer School og har hjembragt te til mig (og sig selv, for i Kina køber man store mængder...) Den lille tedåse indeholder små, sammenpressede "mønter" af te i fint silkepapir. Der er ren sort te (den fineste slags... alt det "ringe te" må de eksportere) Det er ret specielt... men udemærket... En anden ting hun kom hjem med, var gun powder kugler af grøn-jasmin te... FØJ! der lugtede som... kloakvand... og smagte ikke af noget særligt... Puha...

De sidste to ting er jo en af mine Søstrene Grens kopper, som jeg elsker, og min tekande, som jeg malede til porcelænsmaling i 8. klasse... køn er den ikke, men den passer godt i størrelsen....

Og så lige det med at lave en god kop te...

Til en kande bruger jeg

Frisk vand fra hanen (kog aldrig op igen)
2 tsk. te til ca. 1½ l vand
1 tefilter (bruger aldrig æg... det er klamt og teen kan ikke folde sig ordentligt ud)

Når vandet er spilkogende hældes det over teen i tefiltret. Lad det trække i 4 min (og jeg tager altid tid). Tag teposen op (lad aldrig teposen blive i kanden, det bliver bittert).

Jeg drikker min te som briterne... med mælk og sukker...
Jeg bruger aldrig termokanden, jeg syntes at teen bliver klam efter noget tid og så er det bare en anden oplevelse med en rigtig porcelænskande... selvom min trænger til pension...

Kommentarer

Anonym sagde…
Kan kun være enig i dit indlæg. Er også en der drikker te dagligt og kan faktisk ikke undvære det Ü
Jeg skriver til dig da jeg er på jagt efter nogle tomme små (125 gram) kusmi-te dåser og vil høre om du har nogle af disse som du måske er interesseret i at sælge?

Mvh Tina
tinafalk@gmail.com

Populære opslag